Αλλιώτικη η πέμπτη χρονιά του Black Friday στην Κύπρο

Τι πρέπει να προσέξει ένα καταναλωτής στις φυσικές και διαδικτυακές αγορές και η ιστορία πίσω από τον αμερικανίκο θεσμό.

Η «Μαύρη Παρασκευή», η μεγαλύτερη γιορτή παγκοσμίως των εκπτώσεων διοργανώνεται στην Κύπρο σήμερα για πέμπτη χρονιά και αναμένεται να κρατήσει για μια ολόκληρη εβδομάδα, παρόλα αυτά θα είναι αλλιώτικη λόγω της πανδημίας του κορωνοϊού και των περιοριστικών μέτρων.

Συνεπώς, δεν αναμένεται να δούμε στην Κύπρο και το εξωτερικό, ατελείωτες ουρές καταναλωτών να περιμένουν με τις ώρες για να αγοράσουν τα προϊόντα της αρεσκείας τους και όπως φαίνεται οι πλείστες αγορές θα γίνουν μέσω διαδικτύου.

Σε δηλώσεις στο ant1.com.cy o Γενικός Γραμματέας του Συνδέσμου του Λιανικού Εμπορίου, Μάριος Αντωνίου είπε ότι τα προϊόντα που έχουν την τιμητική τους κάθε χρόνο την ημέρα του Black Friday είναι ξεκάθαρα αυτά που έχουν να κάνουν με τεχνολογία, δηλαδή οι ηλεκτρικές και ηλεκτρονικές συσκευές.

Με το βαρύ πλήγμα του κορωνοϊού να συνεχίζεται, οι επιχειρηματίες ελπίζουν πως η Μαύρη Παρασκευή, θα αποτελέσει ένεση ανάσας ακόμα και σωτηρίας, για χιλιάδες επιχειρήσεις.

Το Black Friday όπως φαίνεται θα παραταθεί φέτος μια εβδομάδα και αν αρθούν τα μέτρα στην Πάφο και στη Λεμεσό την 1η Δεκέμβρη οι επιχειρήσεις θα βάλουν εκπτώσεις ώστε να πάρουν «ανάσες», είπε ο ΓΓ της ΠΑΣΥΛΕ.

Παράλληλα, μιλώντας για το Black Friday στο ant1.com.cy, ο Πρόεδρος της Παγκύπριας Ένωσης καταναλωτών και Ποιότητας Ζωής, Λουκάς Αριστοδήμου, ανέφερε ότι στην Κύπρο δεν γίνεται χαλασμός τιμών καθώς οι εκπτώσεις δεν μοιάζουν καθόλου με αυτές του εξωτερικού, ενώ κάποιες εταιρείες λιανικού εμπορίου τείνουν να αυξάνουν τις τιμές πριν τοποθετήσουν προσφορές.

Την τιμητική τους θα έχουν οι διαδικτυακές αγορές

Ο ΓΓ της ΠΑΣΥΛΕ, τόνισε πως επειδή φέτος μπαίνουν λόγω της πανδημίας τα online shops αρκετά δυναμικά και με αυξητική τάση θα πρέπει ο καταναλωτής να γνωρίζει τα δικαιώματα του όταν ψωνίζει διαδικτυακά,

Όπως εξηγεί ο κ. Αντωνίου, η αγορά στο διαδίκτυο στην Κύπρο δίνει στον καταναλωτή το δικαίωμα υπαναχώρησης εντός 14 ημερών, δηλαδή αν δεν είναι ικανοποιημένος από το προϊόν για οποιοδήποτε λόγο μπορεί να το επιστρέψει σε αυτό το χρονικό διάστημα.

Όσον αφορά τη Λεμεσό και την Πάφο, οι διαδικτυακές αγορές είναι η μόνη επιλογή και σίγουρα δεν θα μπορέσει να καλύψει τη φυσική παρουσία στο κατάστημα, ωστόσο θα επιφέρει κέρδη.

Οι πωλητές όπως πρόσθεσε ο κ. Αντωνίου, εστιάζουν πιο πολύ στα προϊόντα τεχνολογίας που έχουν την τιμητική τους καθώς κάποιος καταναλωτής που ξέρει τη συσκευή που επιθυμεί να αγοράσει μπορεί πολύ εύκολα από την άνεση του σπιτιού του να το παραγγείλει.

Ταυτόχρονα, ο Πρόεδρος της Παγκύπριας Ένωσης Καταναλωτών, σημείωσε ότι θα πρέπει ο καταναλωτής να διασφαλίσει ότι μια εταιρεία έχει τα στοιχεία της στο διαδίκτυο και να διαπιστώσει ότι όντως το τηλέφωνο και η ηλεκτρονική διεύθυνση που έχει αναρτημένα στην εκάστοτε ιστοσελίδα είναι υπαρκτά δεδομένα.

Θα πρέπει επίσης όπως υπογράμμισε να έχει ο καταναλωτής λίγα χρήματα στην πιστωτική κάρτα διότι είναι επίφοβο να του κλαπούν τα στοιχεία του, ενώ θα πρέπει ο κωδικός του λογαριασμού του να μην είναι απλός και να δίνεται ιδιαίτερη σημασία και στα προσωπικά δεδομένα, τα οποία δεν πρέπει να αποκαλύπτει.

Τι πρέπει να προσέξει ο καταναλωτής στις αγορές

Ο Γενικός Γραμματέας της ΠΑΣΥΛΕ, εξήγησε ότι είναι πολύ σημαντικό ο καταναλωτής να γνωρίζει το προϊόν που επιθυμεί να αγοράσει εκ των προτέρων και την τιμή που διατίθετο πριν το Black Friday και αναλόγως να κρίνει αν είναι δελεαστική προσφορά για να προχωρήσει στην αγορά του.

Μάλιστα, προσθέτει ότι ένας καταναλωτής όταν πάει στο κατάστημα θα πρέπει να ρωτήσει για την πολιτική του, δηλαδή αν δέχονται επιστροφές ή αν σου δίνουν τα χρήματα σου πίσω.

Επιπρόσθετα, ο Πρόεδρος της Ένωσης Καταναλωτών, τόνισε ότι μια εταιρεία για να βγάλει σε έκπτωση ένα προϊόν θα πρέπει να το είχε σε πώληση ένα μήνα πριν τo Black Friday και ταυτόχρονα να έχει διαθεσιμότητα 50% και όχι να επιλέγει να ξεπουλάει ό,τι επιθυμεί.

«Έγιναν καταγγελίες ότι ορισμένες εταιρείες εισάγουν τηλεοράσεις για να τις πωλήσουν την ημέρα του Black Friday, τις οποίες δεν πωλούσαν προηγουμένως, γεγονός που δεν επιτρέπεται», ανέφερε ο κ. Αριστοδήμου.

Δεν αγοράζουμε κάτι που δεν χρειαζόμαστε

Ο κ. Αριστοδήμου εξήγησε ότι θα πρέπει να ξεκινούν οι αγορές από μια πραγματική ανάγκη και ο καταναλωτής να κάνει μια έρευνα πριν το Black Friday, και εφόσον η Κύπρος είναι μικρή είναι πιο εύκολο να βρει ένα προϊόν με τις προδιαγραφές που επιθυμεί.

«Δεν αγοράζεις τίποτα που δεν θέλεις, ιδιαίτερα στις συνθήκες που βρισκόμαστε σήμερα με την πανδημία του κορωνοϊού», τόνισε ο Πρόεδρος της Ένωσης Καταναλωτών, ενώ πρόσθεσε ότι με τη συμπεριφορά ο καταναλωτής διαμορφώνει την κουλτούρα των πωλητών.

Όσον αφορά τις εγγυήσεις των προϊόντων, ο κ. Αριστοδήμου εξήγησε ότι ο καταναλωτής θα πρέπει να φυλάει την απόδειξη και τόνισε ότι θα πρέπει να ζητά διευκρινίσεις από τον πωλητή για όλα.

Η ιστορία του Black Friday

Η πρώτη καταγεγραμμένη χρήση του όρου «Μαύρη Παρασκευή» καταγράφεται δύο αιώνες πίσω, και δεν εφαρμόστηκε στις αγορές των διακοπών αλλά για μια χρηματοπιστωτική κρίση και πιο συγκεκριμένα, στη συντριβή της αμερικανικής αγοράς του χρυσού στις 24 Σεπτεμβρίου 1869. Δύο φημισμένοι χρηματοδότες της Wall Street, οι Jay Gould και Jim Fisk, συνεργάστηκαν για να αγοράσουν όσο μπορούσαν από το χρυσό των Η.Π.Α., ελπίζοντας να οδηγήσουν την τιμή του ουρανού ψηλά και να το πουλήσουν για εκπληκτικά κέρδη. Την Παρασκευή του Σεπτεμβρίου, η συνωμοσία τελικά ξεδιπλώθηκε, στέλνοντας τη χρηματιστηριακή αγορά σε ελεύθερη πτώση και χρεοκοπώντας όλους, από τους βαρόνους της Wall Street έως τους αγρότες.

Η συνηθέστερη ιστορία πίσω από την παράδοση της Μαύρης Παρασκευής, συνδέεται με τους λιανοπωλητές. Μετά από ένα ολόκληρο έτος λειτουργίας, τα καταστήματα υποτίθεται ότι θα αποκτήσουν γρήγορο κέρδος την ημέρα μετά την ημέρα των ευχαριστιών, επειδή οι αγοραστές θα ρίξουν χρήματα σε εμπορεύματα με πολύ μεγάλη έκπτωση. Οι τότε εταιρείες λιανικής πώλησης χρησιμοποιούσαν στην λογιστική τους για να καταγράφουν τις απώλειες το κόκκινο χρώμα και τα κέρδη με μαύρο χρώμα, ( έτσι εξηγείται και το Black…Friday). Αυτή η εκδοχή της προέλευσης της Μαύρης Παρασκευής είναι η επισήμως επικυρωμένη αλλά και ανακριβής. Τη δεκαετία του ’80 καθιέρωσαν την πρώτη Παρασκευή μετά την Ημέρα των Ευχαριστιών και την αξιοποίησαν για τις αγορές των Χριστουγέννων για να ελκύσουν τους καταναλωτές.  

Ιουλιέτα Μιχαήλ

το δικό σας σχόλιο

* Υποχρεωτικά πεδία

Παρακαλούμε όμως τα κείμενα να μην είναι υβριστικά, να μην παραπέμπουν σε άλλους ιστότοπους, να γράφονται στην ελληνική ή την αγγλική γλώσσα (όχι greeklish), να είναι κατανοητά και τέλος να είναι κατά το δυνατόν σύντομα. Είναι αυτονόητο πως η ομάδα διαχείρισης φέρει ευθύνη μόνο για τα επώνυμα άρθρα των συντακτών και των συνεργατών της. Σας ευχαριστούμε για την συμμετοχή σας.