21 χρόνια κενό, χωρίς τη συμβολή του Γιάννου Κρανιδιώτη

Ήταν βράδυ της 14ης Σεπτεμβρίου, έτος 1999, όταν ανακοινώθηκε πως το πρωθυπουργικό αεροπλάνο πέφτει σε περιδίνηση με την ονομασία FALCON, όπου έχασε την ζωή του ο Γιάννος Κρανιδιώτης.

Ήταν βράδυ το βράδυ της 14ης Σεπτεμβρίου του 1999, όταν ανακοινώθηκε στο Ελληνικό Κοινοβούλιο πως η πτήση του αεροπλάνου FALCON όπου επέβαινε ο αναπληρωτής Υπουργός Εξωτερικών κύριος Γιάννος Κρανιδιώτης, μαζί με τον γιο του Νικόλα αλλά και την συνοδεία του, δεν είχε προσγειωθεί… 

Η είδηση αυτή άφησε συγκλονισμένο όλο το Ελληνικό Κοινοβούλιο με τις πληροφορίες να δίνουν και να παίρνουν, αλλά δυστυχώς λίγο αργότερα επιβεβαιώθηκε  το μοιραίο. 

Το συμβάν: 

Πρόκειται για ένα τραγικό γεγονός, όπως είχε σχολιαστεί, που είχε συγκλονίσει τον οικογενειακό κύκλο των επιβατών του αεροπλάνου FALCON αλλά και την ευρύτερη κοινή γνώμη. 



Όλοι ήλπιζαν πως αυτή η είδηση δεν ανταποκρινόταν στην πραγματικότητα αλλά δυστυχώς στη συνέχεια επιβεβαιώθηκαν οι πηγές πως το αεροπλάνο που επέβαινε ο κύριος Κρανιδιώτης, ο γιος του και τα μέλη της συνοδείας του, δεν έφτασε πότε στον προορισμό του. 

Ο τότε Αναπληρωτή Υπουργός Εξωτερικών, κύριος Γιάννος Κρανιδιώτης, είχε  ξεκινήσει το ταξίδι του μαζί με την ομάδα του στις 14 Σεπτεμβρίου 1999, προς Βουκουρέστι και θα συμμετείχε στην  Διαβαλκανική διάσκεψη των Υπουργών Εξωτερικών. Αυτό το ταξίδι όπως και η προγραμματισμένη διάσκεψη, δεν τελέστηκαν ποτέ αφού το αεροπλάνο έπεσε σε κενό αέρος, ανατρέποντας το ταξίδι σε τραγωδία. 

Η πτώση του αεροπλάνου FALCON: 

Στο αεροπλάνο επέβαιναν συνολικά 13 άτομα, όπου 6 εξ αυτών έχασαν την ζωή τους: o κύριος Γιάννος Κρανιδιώτης, ο γιος του Νικόλας Κρανιδιώτης (Δημοσιογράφος), δύο δημοσιογράφοι της ΕΡΤ: ο Δημήτρης Πανταζόπουλος και Νίνα Ασημακοπούλου, ο εικονολήπτης της ΕΡΤ Παναγιώτης Πούλος, ο αστυνόμος Νίκος Ασημακόπουλος και ο μηχανικός του αεροσκάφους Μιχάλης Παπαδόπουλος, οι οποίοι έχασαν την ζωή τους. 



Δύο άτομα εκ των 13 είχαν τραυματιστεί σοβαρά και στη συνέχεια υπέκυψαν στα τραύματα τους. Οι υπόλοιποι συνεπιβάτες ήταν είτε ελαφρά τραυματισμένοι είτε σε καλή κατάσταση, ανάμεσα τους και ο κύριος Ιωάννης Ανδρουλάκης ο πιλότος του αεροπλάνου FALCON. 

Αξίζει αν αναφερθεί πως ο Πρέσβης Γρηγόρης Παπαδόπουλος, στην εκπομπή «Προσωπικά», είχε αναφέρει ότι «αν όλοι οι συνεπιβάτες είχαν δέσει τη ζώνη τους πιθανόν και να είχαν επιζήσει». 

Σύμφωνα με τις δικαστικές αναφορές για το μοιραίο FALCON που είχαν δημοσιευθεί σε σχέση με το τι είχε συμβεί, «το αεροπλάνο είχε ένα μεγάλο πρόβλημα και για λόγους που ακόμη δεν έχουν εξακριβωθεί, κατέστη αδύνατο ο πιλότος κύριος Ιωάννης Ανδρουλάκης να προσγειώσει το αεροπλάνο. Ο κύριος Ιωάννης Ανδρουλάκης, κρίθηκε ένοχος, με ποινή φυλάκισης 35 μηνών, για το συμβάν λόγω του ότι δεν είχε πατήσει το κουμπί για να ανάψει η φωτεινή ένδειξη «προσδεθείτε».

Αμέσως ο κύριος Ανδρουλάκης επικαλέστηκε έφεση, έτσι ώστε να αθωωθεί ως ένα σημείο από τις βαριές κατηγορίες, όπως για παράδειγμα ότι έκανε χρήση υπερβολικής ταχύτητας αλλά και κακού χειρισμού για τον αυτόματο πιλότο που εν τέλει αθωώθηκε.

Το πολιτικό σκηνικό και το έργο επί της εποχής του Γιάννου Κρανιδιώτη 

Υπήρξε σπουδαίος διεθνολόγος, διπλωμάτης και ενεργό πολιτικό πρόσωπο όσον αφορά την ευρωπαϊκή πολιτική στην Κύπρο. Επί Αγγλοκρατίας, η οικογένεια Κρανιδιώτη είχε εξοριστεί με αποτέλεσμα να μετακομίσουν στην Ελλάδα όπου μετά ο Γιάννος Κρανιδιώτης θα σπουδάσει Νομικά στο Πανεπιστήμιο Αθηνών, ενώ μετά θα ακολουθήσει μεταπτυχιακές σπουδές στο Πανεπιστήμιο του Sussex της Μεγάλης Βρετανίας  και του Harvard στις Ηνωμένες Πολιτείες. Αποτέλεσε επίτιμος διδάκτορας Διεθνών Σχέσεων, του  Δημοκρίτειου Πανεπιστημίου Θράκης, ενώ μετέπειτα ακολουθούσε ένα πολιτικό ταξίδι ξεκινώντας το 1976 ως μέλος στο ΠΑΣΟΚ. Το πολιτικό σκηνικό ξεκινάει το 1981 έως το 1984, όταν ο κύριος Γιάννος Κρανιδιώτης, διετέλεσε σύμβουλος του πρώην τότε προέδρου Ανδρέα Παπανδρέου για το κυπριακό. 



Έπειτα το 1984 μέχρι 1989, ξεκινάει την καριέρα του ως Γραμματέας του Υπουργείου Εξωτερικών για Ευρωπαϊκά θέματα. Από το 1988 μέχρι 1990 ήταν ο πρόεδρος του Ελληνικού Κέντρου Ευρωπαϊκών Ερευνών. Λίγα χρόνια αργότερα το 1995 θα γίνει Ευρωβουλευτής, όπου μετά από δύο χρόνια το 1997 θα αναλάβει καθήκοντα ως Αναπληρωτής Υπουργός Εξωτερικών. 

Ο Γιάννος Κρανιδιώτης, υπήρξε μια κινητήρια δύναμη στη πορεία της Ευρώπης και της Κύπρου, ο ρόλος του ήταν αφυπνιστικός αλλά και καθοριστικός αφού ήταν αυτός που είχε προωθήσει την ένταξη της Κύπρου στην Ευρωπαϊκή Ένωση. 

Με το όραμα του κατάφερε να κερδίσει τον σεβασμό ακόμα και απ’ αυτούς που είχαν αντίθετη άποψη με την δική του. Εκτός από την σημαντική πολιτική και χαρισματική προσωπικότητα που είχε, εξέφραζε και μια καλλιτεχνική αγάπη προς την ζωγραφική, ήταν συγγραφέας, αγαπούσε την μουσική την ποίηση και τα ταξίδια. 

Έπειτα από τον θάνατο του κύριο Γιάννου Κρανιδιώτη, ακόμα και αν πέρασαν  21 ολόκληρα χρόνια, το έργο του παραμένει ζωντανό, παραδειγματικό, ηθικό και πρωτοποριακό.  Κάθε 14η ημέρα Σεπτεμβρίου, θεωρείται ως ημέρα μνήμης προς τιμή του κύριο Γιάννη Κρανιδιώτη, αλλά και για τα υπόλοιπα άτομα που επέβαιναν στο αεροπλάνο.

Η απώλεια και το κενό παραμένει ακόμα στο προσκήνιο, τα μηνύματα εις μνήμης του αλλά και το συμβολικό έργο που επιτέλεσε με όραμα την ειρήνη έδωσαν ξανά πνοή στον αείμνηστο όνομα και έργο του κύριου Γιάννου Κρανιδιώτη. 

Ειρήνη Αρτάκα

το δικό σας σχόλιο

* Υποχρεωτικά πεδία

Παρακαλούμε όμως τα κείμενα να μην είναι υβριστικά, να μην παραπέμπουν σε άλλους ιστότοπους, να γράφονται στην ελληνική ή την αγγλική γλώσσα (όχι greeklish), να είναι κατανοητά και τέλος να είναι κατά το δυνατόν σύντομα. Είναι αυτονόητο πως η ομάδα διαχείρισης φέρει ευθύνη μόνο για τα επώνυμα άρθρα των συντακτών και των συνεργατών της. Σας ευχαριστούμε για την συμμετοχή σας.