Σημαντική ανακάλυψη για την καταπολέμηση του καρκίνου από ερευνητές του Παν. Κύπρου [ΒΙΝΤΕΟ]

Σύμφωνα με τον Αναπληρωτή Καθηγητή του Τμήματος Βιολογικών Επιστημών του Π.Κ, Πάρη Σκουρίδη, η στρατηγική που αναπτύσσεται αυτή τη στιγμή, φαίνεται ότι θα μπορούσε να τύχει εφαρμογής σε ένα μεγάλο εύρος τύπων καρκίνων.

Αισιόδοξα και θετικά τα νέα από τους ερευνητές του Πανεπιστημίου Κύπρου όσον αφορά την καταπολέμηση του καρκίνου.

Σε παρέμβαση του στην εκπομπή του ΑΝΤ1 «Μέρα Μεσημέρι», ο Αναπληρωτής Καθηγητής του Τμήματος Βιολογικών Επιστημών του Πανεπιστημίου Κύπρου, Πάρης Σκουρίδης, εξηγά με κάθε λεπτομέρεια περί τίνος πρόκειται και με ποιον τρόπο βοηθά στην καταπολέμηση του καρκίνου.

Συγκεκριμένα εξήγησε ότι «ως εργαστήριο επικεντρωνόμαστε σε μια οικογένεια πρωτεϊνών, οι οποίες έχουν διάφορους και σημαντικός ρόλους σε διαδικασίες, τόσο κατά την ανάπτυξη του εμβρύου, όσο και στους ενήλικες οργανισμούς. Κάποιες εξ αυτών εμπλέκονται σε αριθμό ασθενειών περιλαμβανομένου και του καρκίνου».

Όπως εξήγησε στη συνέχεια η «φάκτορ» είναι μια εξ αυτών των πρωτεϊνών, η δράση της οποίας έχει συσχετιστεί με την προαγωγή της εξέλιξης των όγκων.

«Ο κρίσιμος ρόλος της στην κυτταρική μετανάστευση είναι κομβικός μιας και αυτή αποτελεί προϋπόθεση για τη μετάσταση και η μετάσταση είναι η κύρια αιτία θανάτου ατόμων με καρκίνο», εξήγησε ο κύριος Σκουρίδης.

Έπειτα, πρόσθεσε ότι λόγω αυτού το ρόλου της πρωτεΐνης στη μετάσταση και στη καρκινογένεση, έχει ταυτοποιηθεί ως σημαντικός θεραπευτικός στόχος και έχουν αναπτυχθεί διάφοροι αναστολείς, οι οποίοι βρίσκονται σε κλινικές δοκιμές από διάφορες μεγάλες φαρμακευτικές εταιρίες.

«Η πρωτεΐνη αυτή υπάρχει σε όλα τα κύτταρα ενός οργανισμού αλλά τόσο τα επίπεδα έκφρασης, δηλαδή η ποσότητα που βρίσκουμε μέσα σε κύτταρα, όσο και η ενεργότητα της συσχετίζεται με καρκίνο, δηλαδή αν πάρεις καρκινικά κύτταρα θα δεις ότι η πρωτεΐνη αυτή υπάρχει εκεί σε ψηλότερα επίπεδα και είναι και πιο ενεργή. Με αυτή την αυξημένη έκφραση και ενεργότητα της ουσιαστικά προάγει τον καρκίνο και επιτρέπει στα καρκινικά κύτταρα να διεισδύσουν σε γειτονικούς ιστούς», σημείωσε ο κύριος Σκουρίδης.

Στη συνέχεια, ανέφερε ότι οι υφιστάμενοι αναστολείς έχουν κοινά γνωρίσματα και ένα κοινό τρόπο δράσης. Όπως σημείωσε οι εν λόγω αναστολείς, αναστέλλουν μια συγκεκριμένη ουσιαστικά λειτουργία της πρωτεΐνης και αφήνουν άλλες που επίσης προάγουν τον καρκίνο ανεπηρέαστες.

«Η ομάδα μας ανέπτυξε μια καινούργια στρατηγική, ουσιαστικά για την αναστολή της πρωτεΐνης, κάτι που οδηγεί στην καταστολή ενός ευρύτερου φάσματος λειτουργιών της πρωτεΐνης και έχει ως επακόλουθο την αναστολή της μεταστατικής ικανότητας των κυττάρων», υπογράμμισε ο κύριος Σκουρίδης.

Μάλιστα, επισήμανε ότι η εν λόγω πρωτεΐνη έχει βρεθεί να υπέρ-εκφράζεται  ή να υπέρ- ενεργοποιείται σε ένα μεγάλο φάσμα καρκίνων ενώ ο τρόπος με τον οποίο αυτά τα κύτταρα μεταναστεύουν έχουν κοινά γνωρίσματα με ένα εξ αυτών να αφορά αυτήν την πρωτεΐνη.

«Οπόταν, θεωρητικά θα μπορούσε να τύχει εφαρμογής σε ένα μεγάλο εύρος τύπων καρκίνων», όπως συμπέρανε ο Καθηγητής.

Μακρύς ο δρόμος…

Κληθείς να σχολιάσει πότε θα έχουμε ενώπιον μας της πρώτες ενδείξεις και πότε θα εφαρμοστεί αυτή η νέα στρατηγική ο κύριος Σκουρίδης εξήγησε ότι υπάρχει ακόμα δρόμος μέχρι να φτάσουμε σε αυτό το σημείο.
Στο παρόν στάδιο, ο αναστολέας έχει χρησιμοποιηθεί μόνο σε κύτταρα καρκίνων σε απομόνωση ενώ αυτή τη στιγμή διεξάγονται κλινικές μελέτες σε ζώα έτσι ώστε να επιβεβαιωθούν αυτά τα θετικά αποτελέσματα και σε πραγματικούς όγκους.

Ταυτόχρονα, σύμφωνα με τα λεγόμενα του Καθηγητή, γίνεται μια μεγάλη προσπάθεια βελτίωσης της δραστηριότητας του  αναστολέα αλλά και αλλαγής της μορφής του, αφού όπως υποστήριξε ο κύριος Σκουρίδης, έτσι όπως είναι στην παρούσα φάση δεν μπορεί να χρησιμοποιηθεί σαν φαρμακευτικό σκεύασμα.

Ο κύριος Σκουρίδης, επισήμανε ότι η προκλητική μελέτη θα τελειώσει σε 2 με 3 μήνες και τότε θα ξέρουμε με σιγουριά κατά πόσο τα αποτελέσματα που θα παρθούν από τα ζώα συγκρίνονται με αυτά που έχουν παρθεί από κύτταρα.

«Έπειτα, ακολουθεί μια πολύ μακρά και επώδυνη διαδικασία για να δούμε αν μπορεί να συνδεθεί μικρό μόριο, το οποίο να μιμείται τη δράση του αναστολέα στη μορφή όπου το έχουμε τώρα, γιατί ο αναστολέας στη μορφή που υφίσταται αυτή τη στιγμή αν το συγκρίνεται με ένα μικρό μόριο φαρμακευτικού σκευάσματος είναι πολύ πιο μεγάλο. Οπόταν ιδανικά θα πρέπει να ανακαλύψουμε ένα μικρό μόριο που να τον μιμείται και θα έχει μεγαλύτερες πιθανότητες να χρησιμοποιηθεί ως φαρμακευτικό σκεύασμα», ανέφερε καταλήγοντας ο Καθηγητής.

Θέκλα Γεωργίου