Ξέρατε ότι η σάουνα χωρίς υδρατμούς μειώνει τον κίνδυνο πρόωρου θανάτου;

Έρευνα Φινλανδών επιστημόνων υποστηρίζει πως η σάουνα κάνει καλό στην καρδιά.

Η συχνή σάουνα φαίνεται να μειώνει τον καρδιαγγειακό κίνδυνο (εγκεφαλικό και έμφραγμα), αλλά και γενικότερα τον κίνδυνο πρόωρου θανάτου από οποιαδήποτε αιτία, σύμφωνα με μια νέα φινλανδική επιστημονική έρευνα, που έγινε σε βάθος χρόνου.

Όσο περισσότερη ώρα μάλιστα αντέχει κανείς να μείνει στη σάουνα, τόσο περισσότερο ωφελείται η υγεία του.

Οι ερευνητές, με επικεφαλής τον καρδιολόγο Γιάρι Λαουκάνεν του Πανεπιστημίου της Ανατολικής Φινλανδίας στο Κουόπιο, που έκαναν τη σχετική δημοσίευση στο αμερικανικό ιατρικό περιοδικό "JAMA Internal Medicine", σύμφωνα με το πρακτορείο Ρόιτερς, μελέτησαν στοιχεία για 2.315 άνδρες ηλικίας 42 έως 60 ετών, τα οποία αφορούσαν μια μέση περίοδο 21 ετών.

Οι άνδρες έκαναν σάουνα από δύο έως 90 λεπτά κάθε φορά και η θερμοκρασία κυμαινόταν από 40 έως 100 βαθμούς Κελσίου.

Σε σχέση με όσους έκαναν σάουνα μια μόνο φορά την εβδομάδα, όσοι έκαναν δύο έως τρεις φορές, είχαν κατά μέσο όρο 22% μικρότερο κίνδυνο για αιφνίδιο καρδιακό θάνατο, ενώ ο κίνδυνος μειωνόταν περαιτέρω κατά 63% για όσους έκαναν σάουνα τέσσερις έως επτά φορές την εβδομάδα.

Ο κίνδυνος μοιραίας στεφανιαίας νόσου ήταν 23% μικρότερος για όσους έκαναν δύο έως τρεις σάουνες την εβδομάδα και 48% μικρότερος για όσους έκαναν τέσσερις έως επτά, έναντι όσων έκαναν μόνο μια σάουνα την εβδομάδα.

Ο θάνατος από οποιοδήποτε καρδιαγγειακό επεισόδιο ήταν 27% μικρότερος για όσους έκαναν δύο έως τρεις σάουνες την εβδομάδα και 50% χαμηλότερος για όσους έκαναν τέσσερις έως επτά.

Η θνησιμότητα από οποιαδήποτε αιτία ήταν 24% φορές μικρότερη για όσους έκαναν δύο έως τρεις φορές και 40% μικρότερη για όσους έκαναν τέσσερις έως επτά φορές την εβδομάδα.

Εκτός από τη συχνότητα της σάουνας, θετικό ρόλο παίζει και το πόσο αντέχει να μείνει κανείς κάθε φορά. Έτσι, σε σχέση με όσους έμεναν λιγότερα από 11 λεπτά στη σάουνα, όσοι κάθονταν 11 έως 19 λεπτά, είχαν 7% μικρότερο κίνδυνο αιφνίδιου καρδιακού θανάτου, ενώ αν κανείς άντεχε για πάνω από 19 λεπτά, τότε ο κίνδυνος μειωνόταν πολύ περισσότερο (κατά 52%).

Όπως ανέφερε σε συνοδευτικό σχόλιο η αρχισυντάκτης του αμερικανικού ιατρικού περιοδικού Ρίτα Ρέντμπεργκ του Πανεπιστημίου Σαν Φρανσίσκο της Καλιφόρνια, προς το παρόν οι επιστήμονες αγνοούν γιατί η συχνή σάουνα «χαρίζει» χρόνια ζωής, κατά πόσο δηλαδή παίζει ευεργετικό ρόλο η καυτή ατμόσφαιρα του δωματίου, η χαλάρωση του ατόμου μέσα σε αυτό, η ψυχική ευχαρίστηση από την διαδικασία ή όλα αυτά μαζί.

Σάουνα και γυναίκα

Επειδή η νέα μελέτη αφορούσε αποκλειστικά τους άνδρες, παραμένει ασαφές σε ποιο βαθμό η σάουνα έχει ανάλογα οφέλη και για τις γυναίκες, κάτι πάντως πολύ πιθανό.

Επίσης η έρευνα περιορίστηκε στη φινλανδική σάουνα που γίνεται χωρίς υδρατμούς, σε ξηρή ατμόσφαιρα, συνεπώς δεν είναι σίγουρο κατά πόσο τα οφέλη για την υγεία ισχύουν και για τα άλλα είδη σάουνας.

Η Φινλανδία θεωρείται η «πατρίδα» της σάουνας, καθώς η συνήθεια αυτή αποτελεί βασική συνήθεια του λαού της.

Στην παγωμένη σκανδιναβική χώρα η σάουνα δεν αντιμετωπίζεται ως είδος πολυτελείας, αλλά σχεδόν κάθε πολίτης έχει πρόσβαση σε μία σάουνα, ενώ πολύ συχνά διαθέτει τη δική του στο σπίτι του.

Οι ειδικοί επισημαίνουν πως όσοι παθαίνουν εύκολα αφυδάτωση ή έχουν χαμηλή αρτηριακή πίεση, μπορεί να ζαλιστούν ή και να λιποθυμήσουν σε μια καυτή σάουνα, ενώ δεν ενδείκνυται η κατανάλωση αλκοόλ πριν μπει κανείς σε αυτήν.

Αντίθετα, η σάουνα κάνει καλό σε όσους έχουν υπέρταση, επειδή ρίχνει την πίεση, όπως έχουν δείξει και προηγούμενες μελέτες.

το δικό σας σχόλιο

* Υποχρεωτικά πεδία

Παρακαλούμε όμως τα κείμενα να μην είναι υβριστικά, να μην παραπέμπουν σε άλλους ιστότοπους, να γράφονται στην ελληνική ή την αγγλική γλώσσα (όχι greeklish), να είναι κατανοητά και τέλος να είναι κατά το δυνατόν σύντομα. Είναι αυτονόητο πως η ομάδα διαχείρισης φέρει ευθύνη μόνο για τα επώνυμα άρθρα των συντακτών και των συνεργατών της. Σας ευχαριστούμε για την συμμετοχή σας.