Ισπανία: Ανακατασκευή του αρχαιότερου ανθρώπινου DNA

Οι επιστήμονες κατάφεραν να ανακατασκευάσουν πλήρως το μιτοχονδριακό γονιδίωμα ενός αρχαίου συγγενή του ανθρώπου ηλικίας 400.000 ετών, τα λείψανα του οποίου βρέθηκαν στην περιοχή Sima de los Huesos («λάκκο των οστών») στη βόρεια Ισπανία.

Είναι το αρχαιότερο DNA που έχει ανακτηθεί από ένα πρώιμο είδος ανθρώπου, σύμφωνα με τους συγγραφείς της μελέτης στο περιοδικό Nature.

Το αρχαίο αυτό είδος, που αποκάλυψε ορισμένα από τα γενετικά μυστικά του, μέσω θραυσμάτων οστών από το μηριαίο οστούν, πιθανότατα δε συνδέεται με το οικογενειακό δέντρο του σύγχρονου ανθρώπου.

«Είναι αρκετά σαφές ότι αυτό το είδος δεν είναι άμεσος πρόγονος των σημερινών ανθρώπων» δήλωσε ο Σβάντε Παάμπο, βιολόγος στο Ινστιτούτο Max Planck για την Εξελικτική Ανθρωπολογία και κύριος συγγραφέας της μελέτης.

Αντ' αυτού, δήλωσε, αντιπροσωπεύει ένα πρώιμο ανθρωπόμορφο είδος, που ονομάζεται Homo heidelbergensis και θα μπορούσε να είναι πρόγονος τόσο των Νεάντερταλ όσο και ενός άλλου είδους που ονομάζεται Denisovans.

Η γενετική σχέση με το είδος Denisovans, που ανακαλύφθηκε μέσα από την εξέταση του DNA, είναι περίεργη, διότι τα λείψανα των Homo heidelbergensis που βρέθηκαν στο σπήλαιο, έχουν πολλά κοινά χαρακτηριστικά με τους Νεάντερταλ. Τα μόνα λείψανα Denisovans προέρχονται από τη Σιβηρία, πολύ μακριά από την Ισπανία.

«Παραμένει ένα ανοιχτό ερώτημα το τι πραγματικά σημαίνει αυτό και πιστεύω πως περαιτέρω έρευνα στο πυρηνικό γονιδίωμα αυτών των ανθρωποειδών θα μας βοηθήσει στην επίλυση των ερωτημάτων» δήλωσε ο Παάμπο.