Γιατί ξεφορτωνόμαστε γρήγορα τα φθαρμένα χαρτονομίσματα;

Οι καθηγητές Φαμπρίτσιο Ντι Μούρο και Θίοντορ Νοουζγόρθι του πανεπιστημίου Γκελφ του Οντάριο, που έκαναν τη σχετική δημοσίευση στο περιοδικό καταναλωτικών ερευνών "Journal of Consumer Research", σύμφωνα με τη βρετανική «Ντέιλι Μέιλ», διαπίστωσαν ότι όσο πιο πρόσφατα έχει βγει ένα χαρτονόμισμα από το νομισματοκοπείο, τόσο πιθανότερο είναι να καθυστερεί ο κάτοχός του να το δώσει για να κάνει κάποια αγορά.
 
Η μελέτη έδειξε ότι τα βρώμικα και τα καθαρά χαρτονομίσματα ξυπνούν στους καταναλωτές αντίστοιχα συναισθήματα αηδίας και υπερηφάνειας στον ίδιο βαθμό. «Η φυσική εμφάνιση του χρήματος μπορεί να αλλάξει την καταναλωτική συμπεριφορά. Οι καταναλωτές τείνουν να πιστεύουν ότι τα πολυχρησιμοποιημένα χαρτονομίσματα είναι μολυσμένα, ενώ τα κολλαριστά χαρτονομίσματα δίνουν ένα αίσθημα υπερηφάνειας σε αυτόν που τα έχει», σύμφωνα με τους ερευνητές.
 
Οι Μούρο και Νοουζγουόρθι επισημαίνουν ότι στους ανθρώπους δεν αρέσει ενδόμυχα να αγγίζουν πράγματα που άλλοι έχουν πιάσει αμέτρητες φορές. Αυτό το αίσθημα μεγιστοποιείται όταν το χαρτονόμισμα είναι βρώμικο και στραπατσαρισμένο, οπότε το πρώτο πράγμα που σκέπτονται είναι το «πασάρουν» σε κάποιον άλλο.
Όλα αυτά επιβεβαιώθηκαν μέσα από πειράματα που έκαναν οι ερευνητές με εθελοντές, στους οποίους δόθηκαν διαφόρων ειδών χαρτονομίσματα. Μεταξύ άλλων, φάνηκε η προτίμηση των καταναλωτών να δίνουν ένα μεγάλο φθαρμένο χαρτονόμισμα ακόμα και για να πληρώσουν μικροποσά, μόνο και μόνο για να το ξεφορτωθούν, ενώ είχαν τη δυνατότητα να πληρώσουν ακριβώς το αναγκαίο ποσό σε μικρότερης αξίας καινούρια χαρτονομίσματα ή σε κέρματα.
 
Αντίθετα, όταν οι καταναλωτές ένιωθαν ότι κάποιος τους παρακολουθούσε και γενικά αισθάνονταν κάποια κοινωνική πίεση, τότε πλήρωναν με «ολόφρεσκα» χαρτονομίσματα, προφανώς για να μην εκτεθούν με τα βρώμικα.
 
«Το χρήμα μπορεί να είναι εξίσου ένα όχημα κοινωνικής χρησιμότητας, όσο είναι και οικονομικής», σχολίασαν οι ερευνητές. «Τείνουμε να θεωρούμε το χρήμα ως μέσο για κατανάλωση και όχι ως προϊόν καθεαυτό, όμως στην πραγματικότητα το χρήμα υπόκειται στις ίδιες αντιλήψεις και προκαταλήψεις, όπως και τα προϊόντα που αγοράζονται με αυτό», πρόσθεσαν.
 
Οι δύο ερευνητές έβγαλαν το συμπέρασμα, τελικά, ότι αν οι ταμίες των τραπεζών δίνουν στους πελάτες τους συνεχώς καινούρια χαρτονομίσματα, αυτό θα αποθαρρύνει την κατανάλωση στην οικονομία, ενώ προφανώς το αντίστροφο (τόνωση της κατανάλωσης και πιο γρήγορη κυκλοφορία του χρήματος) θα γίνει, αν τα περισσότερα χαρτονομίσματα που κυκλοφορούν είναι…αηδιαστικά.
 

το δικό σας σχόλιο

* Υποχρεωτικά πεδία

Παρακαλούμε όμως τα κείμενα να μην είναι υβριστικά, να μην παραπέμπουν σε άλλους ιστότοπους, να γράφονται στην ελληνική ή την αγγλική γλώσσα (όχι greeklish), να είναι κατανοητά και τέλος να είναι κατά το δυνατόν σύντομα. Είναι αυτονόητο πως η ομάδα διαχείρισης φέρει ευθύνη μόνο για τα επώνυμα άρθρα των συντακτών και των συνεργατών της. Σας ευχαριστούμε για την συμμετοχή σας.